Fri frakt över 800:- / Snabb leverans / Fri retur / Klarna

Köpvillkor

 

1 .Om Bäddkompaniet AB 

Företaget (Bäddkompaniet AB, nedan nämnt som företaget/Bäddkompaniet) har sitt säte i Höllviken. Företagets postadress är Videholmsallé 17b 236 31 Höllviken. Org.nr 559261-4985 

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett e-post till Kundsupport@baddkompaniet.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. 

Vid försäljning till konsument tillämpar Bäddkompaniet  de tvingade regler som följer av tillämplig lagstiftning. 

  1. Beställning 

  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. 

  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till Kundsupport@baddkompaniet.se 

  • All bildinformation ska ses som illustrationer, och kan ej garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.  

  • Bäddkompaniet reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen och förbehålls rätten att ändra produktinformationen och priser utan föregående avisering. 

  • För att kunna göra ett köp via Bäddkompaniets hemsida måste du acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder du dig att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Bäddkompaniets Integritetspolicy (Se integritetspolicy). 

  • Vid eventuella felaktigheter i angivande av lagerstatus, förbehålls Bäddkompaniet rätten att korrigera detta i efterhand. Detta innebär bland annat att om en produkt i Bäddkompaniets sortiment har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Bäddkompaniet ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt oaktat att Kunden beställt densamma enligt ovan. 

  • Bäddkompaniet ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. 

  1. Leverans 

  • Våra normala leveranstider är 1-4 arbetsdagar för lagerhållna varor 5-10 dagar eller 1-2 veckor för beställningsvaror. Produktsidan anger preliminär leveranstid. Obs! Beställningar lagda på helger/helgdagar skickas nästkommande vardag. 

  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress Kundsupport@baddkompaniet.se 

  • Bäddkompaniet avsäger sig allt ansvar vid eventuell försening orsakad av tredjepartsleverantör. 

  • För hämtning vid utlämningsställe är det viktigt att du som kund angett ett svenskt mobilnummer för att kunna ta emot en avisering. Du ska även ha angett ett korrekt fullständigt namn, förnamn, mellannamn och efternamn och ha ett giltigt ID för att kunna identifiera dig. Ditt ID måste matcha det du angett på ordern. 

  • När ni tar emot leveransen måste ni kontrollera om förpackningen är skadad. Eventuella skador skall noteras på transportsedeln/avin som utlämningsstället har. Obs! Är skadan inte noterad kan inte reklamation göras. Både uppenbara skador på emballage och dolda skador ska dokumenteras med foton, både med och utan emballage, och mailas till oss Kundsupport@baddkompaniet.se inom 24 timmar efter du mottagit varan. 

  • Reklamationer ej gjorda inom 7 dagar, inklusive leveransdagen, efter leverans godkännes ej. 

  • Vid godkänd reklamation av transportskada byter vi ut delar eller hela produkten beroende på vilket som är enklast och mest ekonomiskt. Den skadade produkten hämtas ej tillbaka utav vår transportfirma utan den behåller eller slänger du efter överenskommelse med kundtjänst. 

  1. Avvikelser vid leverans 

  • Hämtas paketet ej ut från ombud äger Bäddkompaniet rätten att debitera kunden med 250 kr för varje ej uthämtad order. För att nyttja ångerrätten måste du hämta ut paketet och skicka det i retur. 

  • Adressändring där ändringen inkommer efter att beställningen lämnat lagret beläggs med en administrationsavgift på 150kr. 

  1. Priser 

  • Alla priser i vår webbshop anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. 

  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.  

  • Vi reserverar oss för utbuds tryckfel på hemsidan Bäddkompaniet.se 

  1. Returer och ångerrätt 

  • Vid köp av varor  Bäddkompaniet.se har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du tagit emot en vara som du har beställt enligt distansavtalslagen.  

  •  Vid nyttjande av din ångerrätt: 

  • Önskar du att returnera din order använder du dig av retursedeln som medföljer via leverans till postombud. Saknar du eller har tappat bort din returfraktsedel mailar du till Kundsupport@baddkompaniet.se. där du får en pdf skickad till dig som du skriver ut och klistrar på paketet.

  • Du ansvarar för leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Du ansvarar själv för att varan är tillräckligt väl emballerad för att kunna returneras utan att bli skadad eller smutsig under transporten. Sätt på retursedeln på ytteremballaget och ej på original emballaget. 

  • När din retur har ankommit till oss återbetalar vi beloppet/justerar fakturan för varan. Återbetalningen sker inom 14 dagar från ankommen retur. 

  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt, detta gäller även om det finns ett originalemballage som hör till produkten.  

  • Om du inte vill använda ovan alternativ kan du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se www.konsumentverket.se 

  • Väljer du att inte använda dig av våra retursedlar vid retur övergår transportansvaret helt till dig som kund att anordna och betala returfrakten och säkerställa att varan kommer fram till oss. Det är rekommenderat att använda ett alternativ där du kan spåra paketet. 

  • Ångerrätten gäller inte vid: 

  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen har brutits av dig. Detta gäller alla våra täcken samt kuddar. Vi garanterar att alla produkter av denna typ är nya vid leverans och ej använts av någon annan kund sedan innan. 

  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har tydlig personlig prägel efter dina önskemål. 

  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjats utan ångerrätt. 

  • För mer information om den lagstiftande ångerrätten, se här (https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/) 

  1. Reklamation och klagomål 

  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt/skadad vara. Reklamationen/klagomålet mailar du till Kundsupport@baddkompaniet.se 

  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten/skadan har upptäckts. Om reklamationen upptäcks vid emottagandet måste emballage vara kvar samt produkten får inte användas. 

  • För att vi ska snabbt och smidigt kunna hantera din reklamation så behöver vi följande underlag ifrån dig: 

  • Ditt ordernummer (du finner detta i din orderbekräftelse) 

  • En tydlig beskrivning av problemet 

  • Bilder på hela varan samt felaktigheten 

  • Vid godkänd reklamation byter vi ut delar av produkten eller hela produkten. Den skadade produkten hämtas ej tillbaka utav vår transportfirma utan den kasserar du på egen hand efter överenskommelse med kundservice. 

  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se 

  1. Ansvarsbegränsning 

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. 

  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad, pandemi eller utebliven leverans från leverantör. 

  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll och vetskap. 

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på hemsidan samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. 

  1. Betalningssätt 

  • Bäddkompaniet använder sig av KLARNA Checkout. 

  • Din faktura kommer aktiveras när din vara har skickats. 

  • Om ni har några frågor angående betalning var god kontakta vår Kundtjänst. 

  • För mer information läs gärna Klarnas fullständiga kontovillkor (https://www.klarna.com/se/villkor/) 

  • Klarna hanterar personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. 

  1. Personuppgiftspolicy 

  • Vad är en personuppgift? 
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person. 
  • Vilka uppgifter lagrar vi? 
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. 
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen. 
  • Rättslig grund 
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. 
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig. 
  • Vilka uppgifter delas och med vilket syfte? 
    Betalleverantör 
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. 
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Swish, Paypal. 
  • Fraktbolag 
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. 
    De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL. 
  • Nyhetsbrev 
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. 
    Vi använder för utskick av nyhetsbrev. 
  • Rätten till tillgång 
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format. 
  • Rätt till rättelse 
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. 
  • Rätten att bli glömd 
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen). 
  • Ansvarig för dataskydd 
    Bäddkompaniet AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs. 
  • Så skyddar vi dina personuppgifter 
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg. 

 

  1. Information om Cookies 

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. De går att ställa in i sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information om Bäddkompaniets integritetspolicy se här (lägg till länk) 

  1. Tvister och lagval 

  • På dessa Villkor ska svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Tvister med anledning av dessa allmänna villkor mellan Bäddkompaniet och en Kund som inte är konsumenträtt skall prövas vid Stockholms tingsrätt som första och enda instans. 

 

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i Villkoren. Ändringar av Villkoren kommer att publiceras online på hemsidan. De ändrade Villkoren anses för accepterande i samband med order eller besök på hemsidan. 

Vid frågor eller funderingar om Bäddkompaniets köp- och leveransvillkor kontakta kundtjänst på Kundsupport@baddkompaniet.se 

 

Bäddkompaniet AB  

Org.nr 559261-4985